Competentie scan

Tijdens het eerstejaar van de studie SGM is het de bedoeling dat je bepaalde competenties je eigen maakt om zo capabel te worden om door te gaan naar het tweede jaar. Tijdens deze competentie scan zal ik bij alle competenties langs gaan en oordelen of ik zelf deze onder de knie heb en beheers.

Hier kort alle competenties;

 

 

COMP Competentie Afkorting
SGM1 Testen, adviseren, begeleiden in het streven naar gezondheidswinst  Testen
SGM2 Duurzaam veranderen van gedrag Gedrag veranderen
SGM3 Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en beleid Strategie
SGM4 Hanteren van strategie en beleidscyclus Beleidscyclus
SGM5 Bewaken van kwaliteit Kwaliteit
SGM6 Managen van financiën Financiën
SGM7 Sportaccommodatie- en facilitair management Accommodatie
SGM8 Leiding geven en managen Leiding geven en management
SGM9 Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten Organiseren en begeleiden
SGM10 Ondernemen, ontwikkelen en innoveren Ondernemen en innoveren
SGM11 Toepassen van sportmarketing & PR Sportmarketing en PR
SGM12 Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn) Omgevingsbewustzijn
SGM13 Onderzoeken en adviseren Onderzoeken en adviseren
SGM14 Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn) Sportbewustzijn
SGM15 Samenwerken en samenwerkend leren Samenwerken
SGM16 Communicatie Communicatie
SGM17 Reflecteren en leren Reflecteren
SGM18 Zelfsturing en zelfwerkzaamheid Zelfsturing

SGM 1 Testen;

Deze competentie hebben we vooral in blok 1.2 gehad met de vakken healthcheck en Fit For Life. Bij healtcheck was het de bedoeling om bij drie personen gezondheidstesten af te nemen en aan de hand van die testen een advies te geven aan de personen over hun gezondheid. Dit was een leuke opdracht om te doen en ook veel van geleerd. Ik heb healthcheck en Fit For Life allebei afgerond met een voldoende. Op basis daarvan vind ik dat ik deze competentie beheers.

SGM 2 Gedrag;

SGM 3 Strategie

Deze competentie is vooral aan bod gekomen in de laatste twee blokken van het jaar. Vooral bij de preventieve organisatie diagnose was er sprake van het implementeren van strategie. Ook bij het ondernemingsplan in blok 1.4 was er ook sprake wat voor strategie je ging toepassen in je onderneming op meerdere thema's, zoals personeel en retentie. Dit zijn leuke opdrachten geweest. In het begin was het steeds worstelen met de stof maar dat ging na verloop van tijd prima. Ook omdat ik alle SBG toetsen heb gehaald beheers ik dit goed.

SGM 4 Beleidcyclus

Deze competentie sluit goed aan op competentie 3, strategie. Omdat deze zo goed aansluit ben ik ook van mening dat ik deze competentie beheers.

SGM 5 Kwaliteit

Deze competentie was niet van toepassing op jaar 1

SGM 6 Financien

In het eerste jaar van de studie SGM hebben we nog niet veel te maken gehad met financien

SGM 7 Accomodatie

Hetzelfde geldt voor deze competentie.

SGM 8 Leiding geven

De eerste twee blokken hebben we moeten samenwerken in studieteams. Meestal neemt iemand de leidersrol op zich in een studieteam. In blok 1 heb ik niet genoeg initiatief getoond qua leiderschap, maar dat ging in blok 2 veel beter. Ik nam meer verantwoording.

SGM 9 Oraniseren en Begeleiden

Bij het vak sportevent en fit for life hebben we echt beweegactiviteiten georganiseerd. Bij sportevent hebben ik en mijn studieteam iets voor gehandicapten georganiseerd, en bij fit for life hebben we beweegactiviteiten georganiseerd voor kinderen in Lelystad.

SGM 10 Ondernemen en innoveren

Door het gehele jaar heen hebben we bij vakken wel wat moeten ondernemen. Vooral bij fit for life hebben we echt actie moeten ondernemen om tot een goed resultaat te komen. Innovatief denken was dit eerste jaar nog niet heel relevant, alleen nu wel bij het ondernemingsplan in blok 4. Ik zelf zou ook iets innovatiever kunnen denken.

SGM 11 Sportmarketing en PR

Echte marketing en PR vakken hebben we  in het eerste jaar nog niet echt gehad. Alleen bij sbg 4 werd iets van marketing en pr behandeld. Ik heb die toets behaald dus beheers die stof tot nu toe.

SGM 12 Omgevingsbewustzijn

Nog niet van toepassing

SGM 13 Onderzoeken en adviseren

Deze competentie kwam vooral ter sprake bij de vakken Healthcheck en de Preventieve Organisatie Diagnose. Bij beide vakken werd eerst onderzoek gedaan en op basis van dat onderzoeken werd een advies opgesteld. Dit is bij beide vakken goed gelukt.

SGM 14 Sporteigenheid

De waarde van sport en betekenis van sport is het hele jaar door duidelijk aangegeven en behandeld in de lessen bij SBG. Tijdens die vakken werd steeds uitgelegd hoe sport te gebruiken was als middel voor verschillende doeleinden.

SGM 15 Samenwerken

Het hele jaar door moest er samengewerkt worden. In de eerste twee blokken werd er vooral samengewerkt in het studieteam, en in de laatste twee blokken werd er vooral samengewerkt in tweetallen. Ikzelf heb dit wel als prettig ervaren. Vind het leuk om in een team te werken.

SGM 16 Communicatie

Communicatie speelt een erg belangrijke rol in samenwerking. Ikzelf ben communicatief sterk en daar ligt een van mijn sterke punten.

SGM 17 Reflecteren

Reflecteren leren we bij SLB. Het wordt in de studie belangrijk gevonden dat je een helder zelfbeeld hebt en jezelf goed kan reflecteren. Ik vind dat ik zelf dit goed kan en dat is ook tot uiting gekomen in de SLB gesprekken.

SGM 18 Zelfsturing

Zelfsturing is natuurlijk onmisbaar voor een HBO student. Ik vind zelf dat dit steeds beter gaat.

 

 

 

Contact

slbmatthijs

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode