Competentie scan
Tijdens het eerstejaar van de studie SGM is het de bedoeling dat je bepaalde competenties je eigen maakt om zo capabel te worden om door te gaan naar het tweede jaar. Tijdens deze competentie scan zal ik bij alle competenties langs gaan en oordelen of ik zelf deze onder de knie heb en beheers.
Hier kort alle competenties;
COMP | Competentie | Afkorting |
SGM1 | Testen, adviseren, begeleiden in het streven naar gezondheidswinst | Testen |
SGM2 | Duurzaam veranderen van gedrag | Gedrag veranderen |
SGM3 | Planmatig ontwikkelen en implementeren van de strategie en beleid | Strategie |
SGM4 | Hanteren van strategie en beleidscyclus | Beleidscyclus |
SGM5 | Bewaken van kwaliteit | Kwaliteit |
SGM6 | Managen van financiën | Financiën |
SGM7 | Sportaccommodatie- en facilitair management | Accommodatie |
SGM8 | Leiding geven en managen | Leiding geven en management |
SGM9 | Ontwerpen, organiseren en begeleiden van sport- en bewegingsactiviteiten | Organiseren en begeleiden |
SGM10 | Ondernemen, ontwikkelen en innoveren | Ondernemen en innoveren |
SGM11 | Toepassen van sportmarketing & PR | Sportmarketing en PR |
SGM12 | Inspelen op ontwikkelingen (omgevingsbewustzijn) | Omgevingsbewustzijn |
SGM13 | Onderzoeken en adviseren | Onderzoeken en adviseren |
SGM14 | Ontwikkelen en borgen van sporteigenheid (sportbewustzijn) | Sportbewustzijn |
SGM15 | Samenwerken en samenwerkend leren | Samenwerken |
SGM16 | Communicatie | Communicatie |
SGM17 | Reflecteren en leren | Reflecteren |
SGM18 | Zelfsturing en zelfwerkzaamheid | Zelfsturing |
SGM 1 Testen;
Deze competentie hebben we vooral in blok 1.2 gehad met de vakken healthcheck en Fit For Life. Bij healtcheck was het de bedoeling om bij drie personen gezondheidstesten af te nemen en aan de hand van die testen een advies te geven aan de personen over hun gezondheid. Dit was een leuke opdracht om te doen en ook veel van geleerd. Ik heb healthcheck en Fit For Life allebei afgerond met een voldoende. Op basis daarvan vind ik dat ik deze competentie beheers.
SGM 2 Gedrag;
SGM 3 Strategie
Deze competentie is vooral aan bod gekomen in de laatste twee blokken van het jaar. Vooral bij de preventieve organisatie diagnose was er sprake van het implementeren van strategie. Ook bij het ondernemingsplan in blok 1.4 was er ook sprake wat voor strategie je ging toepassen in je onderneming op meerdere thema's, zoals personeel en retentie. Dit zijn leuke opdrachten geweest. In het begin was het steeds worstelen met de stof maar dat ging na verloop van tijd prima. Ook omdat ik alle SBG toetsen heb gehaald beheers ik dit goed.
SGM 4 Beleidcyclus
Deze competentie sluit goed aan op competentie 3, strategie. Omdat deze zo goed aansluit ben ik ook van mening dat ik deze competentie beheers.
SGM 5 Kwaliteit
Deze competentie was niet van toepassing op jaar 1
SGM 6 Financien
In het eerste jaar van de studie SGM hebben we nog niet veel te maken gehad met financien
SGM 7 Accomodatie
Hetzelfde geldt voor deze competentie.
SGM 8 Leiding geven
De eerste twee blokken hebben we moeten samenwerken in studieteams. Meestal neemt iemand de leidersrol op zich in een studieteam. In blok 1 heb ik niet genoeg initiatief getoond qua leiderschap, maar dat ging in blok 2 veel beter. Ik nam meer verantwoording.
SGM 9 Oraniseren en Begeleiden
Bij het vak sportevent en fit for life hebben we echt beweegactiviteiten georganiseerd. Bij sportevent hebben ik en mijn studieteam iets voor gehandicapten georganiseerd, en bij fit for life hebben we beweegactiviteiten georganiseerd voor kinderen in Lelystad.
SGM 10 Ondernemen en innoveren
Door het gehele jaar heen hebben we bij vakken wel wat moeten ondernemen. Vooral bij fit for life hebben we echt actie moeten ondernemen om tot een goed resultaat te komen. Innovatief denken was dit eerste jaar nog niet heel relevant, alleen nu wel bij het ondernemingsplan in blok 4. Ik zelf zou ook iets innovatiever kunnen denken.
SGM 11 Sportmarketing en PR
Echte marketing en PR vakken hebben we in het eerste jaar nog niet echt gehad. Alleen bij sbg 4 werd iets van marketing en pr behandeld. Ik heb die toets behaald dus beheers die stof tot nu toe.
SGM 12 Omgevingsbewustzijn
Nog niet van toepassing
SGM 13 Onderzoeken en adviseren
Deze competentie kwam vooral ter sprake bij de vakken Healthcheck en de Preventieve Organisatie Diagnose. Bij beide vakken werd eerst onderzoek gedaan en op basis van dat onderzoeken werd een advies opgesteld. Dit is bij beide vakken goed gelukt.
SGM 14 Sporteigenheid
De waarde van sport en betekenis van sport is het hele jaar door duidelijk aangegeven en behandeld in de lessen bij SBG. Tijdens die vakken werd steeds uitgelegd hoe sport te gebruiken was als middel voor verschillende doeleinden.
SGM 15 Samenwerken
Het hele jaar door moest er samengewerkt worden. In de eerste twee blokken werd er vooral samengewerkt in het studieteam, en in de laatste twee blokken werd er vooral samengewerkt in tweetallen. Ikzelf heb dit wel als prettig ervaren. Vind het leuk om in een team te werken.
SGM 16 Communicatie
Communicatie speelt een erg belangrijke rol in samenwerking. Ikzelf ben communicatief sterk en daar ligt een van mijn sterke punten.
SGM 17 Reflecteren
Reflecteren leren we bij SLB. Het wordt in de studie belangrijk gevonden dat je een helder zelfbeeld hebt en jezelf goed kan reflecteren. Ik vind dat ik zelf dit goed kan en dat is ook tot uiting gekomen in de SLB gesprekken.
SGM 18 Zelfsturing
Zelfsturing is natuurlijk onmisbaar voor een HBO student. Ik vind zelf dat dit steeds beter gaat.